Hoe dichter, hoe beter! Het buurtproduct en de korte keten zijn twee verschillende verkoopfilosofieën die elkaar vinden in de zoektocht naar lekker en milieubewust eten.  

Het buurtproduct

Dat koopt u rechtstreeks bij de producent, bijvoorbeeld op de boerderij vlakbij huis. Het idee is om de ecologische voetafdruk van de verplaatsing zo klein mogelijk te houden. De consument doet met andere woorden zijn boodschappen te voet of met de fiets.

De korte keten

Dat is de afzet van land- en tuinbouwproducten, ruw of bewerkt, met één enkele tussenschakel voor ze bij de consument belanden. U koopt bijvoorbeeld direct bij de boer. Die formule is niet alleen heel rendabel voor hem, maar ze creëert ook een persoonlijke band.   

De producent voelt zich gewaardeerd en zet kwaliteit boven kwantiteit. De korte keten heeft zoveel succes, dat in sommige landbouwfamilies de jonge generatie weer zin krijgt om zelf aan de slag te gaan in het bedrijf.  

Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn wortels te voet te gaan kopen op het eind van de straat. De Brusselaar die kiest voor de korte keten, moet daarvoor 45 km fietsen. Met een zak aardappelen van 30 kg, na het werk…  

Oei! Dan is het makkelijker om even binnen te springen in de superette om de hoek… Resultaat: Brusselaars of Antwerpenaars kunnen alleen in het weekend en tijdens de vakantie verantwoordelijk en participatief zijn.  

Hoe werkt het dan in de grote stad?

Een leuk idee zou zijn om supermarkten of duurzame ondernemingen te creëren, waar de producten van kleine producenten verkocht worden aan actieve consumenten, met behoud van hun gebruikelijke comfort (bereikbaarheid, betalingsmogelijkheden enz.).

Dit soort projecten zijn innovatief en dragen heel sterke menselijke en ecologische waarden uit. Ze keren terug naar de nauwe band tussen producent en consument, en de producten zijn lokaal en seizoensgebonden.    

Goed, voor “puristen” is dat misschien geen echte korte keten, maar wat telt is dat de consument wel actiever wil worden.

Het idee is zo sterk en rendabel dat in Brussel zopas een nieuwe ‘lokale’ supermarkt is geopend: Belgomarkt. Net als in een klassieke supermarkt vind je er groenten, fruit, wijn, schoonmaakproducten enz., maar dan 100% Belgisch.

D’ICI heeft intussen zijn tweede supermarkt geopend bij ons. Ook hier wordt de filosofie van de korte keten gehuldigd, met een ruim aanbod producten van verschillende Belgische producenten onder één dak.

En, waar wacht u nog op? Hoog tijd om uw mandje en fiets van stal te halen!