Sinds de jaren ’80 zijn bekende chefs echte ondernemers. Wist u dat de winstgevendheid van een sterrenrestaurant, vóór afschrijvingen, schommelt tussen de 0% en 20%? Het is dus niet meer dan normaal dat chefs op meerdere paarden wedden om geld in het laatje te brengen.

Van afgeleide producten tot hotels

Om te overleven, leggen de bekende chefs heel wat vindingrijkheid aan de dag: afgeleide producten en tv-programma’s (Dagelijkse Kost, MasterChef, Kitchen Nightmares enz.), continue aanwezigheid op social media (chefs twitteren of delen hun keukentips en recepten op Facebook)… En niet te vergeten, de onvermijdelijke kookboeken.

Sommigen gaan nog een stapje verder om hun roem te gelde te maken. Ze openen hotels, koksscholen en bistro’s (veel rendabeler). Ze ontwikkelen zelfs hun eigen gamma keukengerei of keukentoestellen, in samenwerking met grote merken. Want wat is er geraffineerder dan uw vrienden ontvangen aan een tafel die gedekt is met de grootste namen uit de gastronomie? En dromen we er allemaal niet stiekem van met dezelfde messen, planken, potten en pannen te koken als onze helden?     

Een chef is een merk. En dat werkt!

Het idee is simpel: Zijn naam gebruiken, al dan niet partners vinden en winst maken.

Enkele sprekende voorbeelden:

De potten en pannen van tv-chef Jeroen Meus zijn nu te koop bij Blokker. Vroeger waren dat de keukenrobot, friteuse… van voormalig tv-chef Piet Huysetruyt.

Bekende chefs lenen hun recepten aan Delhaize: de fameuze gehaktballetjes à la Brabançonne of puree van grijze garnalen met sjalotsaus, bijvoorbeeld. Net als de andere recepten worden die aangepast aan een industriële productieschaal. We weten met andere woorden niet wat er nog van het origineel overblijft. Maar waarom zou u ze niet proberen? Voor 8,5 euro kunt u gerust een oogje dichtknijpen en waant u zich in een gastronomisch restaurant!  

In Brussel maakt een nieuw foodconcept opgang. Het idee? Sterrengerechten uit een glazen potje eten! Een snelle hap, selfservice… en dus een zacht prijsje. Maar wel sterrenkeuken met de naam van de chef op de bokaal!   

Alles kan als de chef een naam heeft. Maar is het ook zo lekker als in zijn restaurant? Onthullen zijn kookboeken echt de geheimen van zijn recepten? Zijn de producten in zijn bistro even vers als die in zijn sterrenzaak? Aan u om te testen en te oordelen…